Dankzij big data is het mogelijk
om continu relevante content te delen met de consument of fans. Ook in 2015
ligt de focus op het delen van relevante content, maar dan op basis van Right Time in plaats van Real Time. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze
twee marketingstrategieën?
Met Real Time marketing bied je de consument een beleving, informatie of een product
‘live’ aan. Een voorbeeld hiervan is Starbucks. In Amerika kun je via een
Starbucks app een drankje aanschaffen en dit wordt dan geregistreerd. Wanneer
je op een ander moment vlak in de buurt bent van een Starbucks vestiging, kun
je een berichtje krijgen dat je bijvoorbeeld 20% korting op je favoriete
drankje krijgt als je er nu heen gaat.
Maar zou het
niet nog beter zijn als je die korting op dat drankje aan kan bieden, wanneer
de consument daar ook behoefte aan heeft? Daar zou Right Time marketing wel
eens de oplossing voor kunnen bieden.
‘Right time marketing is about the right
message at the right time on the right platform.’ – Matt Wurst
Het verschil
met Real Time is dat Right Time niet ‘real’ hoeft te zijn. Het kan ook een
boodschap zijn, die al eerder geformuleerd is, maar pas op het juiste moment en
via het juiste platform wordt gestuurd. Het voelt goed ('right'), omdat je als
consument er op dat moment ook behoefte aan hebt. Je hebt dus geen ''real time'' nodig om Right Time marketing toe te kunnen passen.
Right Timemarketing zou beter zijn dan Real Time marketing, omdat je (nog) meer rekening
houdt met de behoeften van de consument. Voor je het toepast, vraag je je als
marketeer eerst af of het wel het juiste moment is om het op deze consument toe
te passen.
Inzet van
Snapchat: Right Time of Real Time marketing?
Je zou kunnen zeggen dat het inzetten van Snapchat tussen Real Time en Right Time marketing in zit. Je biedt de consument ''real time'' iets aan, dit kan een beleving zijn of een kortingscode, maar zorgt er wel voor dat de consument dit alleen ziet of tegenkomt wanneer deze er zin in heeft. Maar omdat het principe van Snapchat is dat de beelden meer impact hebben omdat ze snel weer verdwijnen, kunnen video’s of foto’s van bedrijven maar maximaal 24 uur bekeken worden. De vraag is dus of het dan nog wel Right Time marketing kan zijn.
Je zou kunnen zeggen dat het inzetten van Snapchat tussen Real Time en Right Time marketing in zit. Je biedt de consument ''real time'' iets aan, dit kan een beleving zijn of een kortingscode, maar zorgt er wel voor dat de consument dit alleen ziet of tegenkomt wanneer deze er zin in heeft. Maar omdat het principe van Snapchat is dat de beelden meer impact hebben omdat ze snel weer verdwijnen, kunnen video’s of foto’s van bedrijven maar maximaal 24 uur bekeken worden. De vraag is dus of het dan nog wel Right Time marketing kan zijn.
Wat vind
jij?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten